W nawiązaniu do artukułu "Ekstra kasa za nagodziny" odpowiada sekretarz Krystyna Marszał - Jankowska. Tekst w całości:
"Podstawę wypłaty wynagrodzenia za pracę wykonywaną w godzinach nadliczbowych stanowi art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2009 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458 ze zm.), zgodnie z którym „pracownikowi samorządowemu za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego w godzinach nadliczbowych przysługuje, według jego wyboru, wynagrodzenie albo czas wolny w tym samym wymiarze, z tym że wolny czas, na wniosek pracownika, może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu."
Powołany artykuł mówi o wszystkich pracownikach samorządowych, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych, pracownicy samorządowi są zatrudniani na podstawie wyboru, powołania oraz umowy o pracę.Mając na uwadze powyższe, wynagrodzenie lub czas wolny za pracę wykonywaną w godzinach nadliczbowych przysługuje pracownikowi samorządowemu niezależnie od zajmowanego stanowiska, w tym również osobie zatrudnionej na podstawie wyboru - burmistrz oraz powołania - zastępca burmistrza, skarbnik.W zamian za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikowi samorządowemu przysługuje - wedle jego wyboru - czas wolny albo wynagrodzenie. Pracodawca jest wnioskiem pracownika związany. Rozwiązanie to jest odmienne od przyjętego w art. 1512 kodeksu pracy. Oznacza to, że wszelkie odgórne ustalenia co do odbioru czasu wolnego za prace wykonywaną w godzinach nadliczbowych są sprzeczne z prawem i godzą w podstawowe prawa pracowników.
Decyzję co do wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, w razie wniosku pracownika o wypłatę wynagrodzenia, podejmuje osoba uprawniona do dokonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy. Personalnie decyzję taką podjął burmistrz miasta Płońsk, zaś w stosunku do burmistrza - zastępca burmistrza, jako uprawniona na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy wobec burmistrza miasta.
Praca w godzinach nadliczbowych podyktowana jest w zawsze szczególnymi potrzebami jednostki o charakterze terminowym, m.in. przygotowywaniem wniosków, realizacją i rozliczaniem zadań dofinansowanych z funduszy zewnętrznych.Nie jest prawdą, że konieczność pracy w godzinach nadliczbowych nie jest zgłaszana sekretarzowi miasta. W Urzędzie Miejskim w Płońsku przyjęta jest praktyka, że zgłoszenie takie odbywa się w formie ustnej. Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, polecenie pracy w godzinach nadliczbowych nie wymaga formy szczególnej. Każdorazowo w rejestrze godzin nadliczbowych potwierdzana jest faktyczna liczba przepracowanych godzin.
W 2011 r. wszyscy pracownicy przepracowali łącznie 5832 godziny nadliczbowe, co stanowi średnio 4, 26 godziny na każdego pracownika w miesiącu, a w przypadku burmistrza jest to niespełna jedna nadgodzina dziennie.
Brak jest w powszechnie obowiązujących przepisach pojęcia „nienormowany czas pracy." Pojęcie „nienormowany czas pracy" jest pojęciem, którym potocznie, aczkolwiek nieprawidłowo nazywa się zadaniowy czas pracy. Posługiwanie się pojęciem nienormowany czas pracy dla określenia zadaniowego czasu pracy wprowadza w błąd i może sugerować, że pracownik zatrudniony w takim systemie może świadczyć pracę nawet przez 24 godziny na dobę.System zadaniowego czasu pracy charakteryzuje się tym, że czas pracy pracowników ustalany jest za pomocą zadań im powierzanych i co prawda nie określa się wprost norm czasu świadczenia przez pracownika pracy i pozostawania w dyspozycji pracodawcy, ale zadania powinny być skalkulowane tak, by ich wykonanie było możliwe w ramach norm wynikających z podstawowego systemu pracy. Pracownika samorządowego można zatrudniać przeciętnie 8 godzin dziennie i maksymalnie 40 godzin w średnio pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 miesięcy.
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych weszła w życie od 1 stycznia 2009 r. Od tej daty obowiązują nowe zasady dotyczące świadczenia przez pracowników samorządowych pracy w godzinach nadliczbowych. Nie ma to związku ze mianami kadrowymi w urzędzie na stanowisku sekretarza, lecz z wejściem w życie nowych przepisów, o czym mowa powyżej."
Krystyna Marszał-Jankowska Sekretarz Urzędu Miejskiego w Płońsku
PS. Uważając, że odpowiedź - głównie w odniesienu do burmistrza i zastępcy burmistrza - nie jest precyzyjna, zwóciłem się do Pani sekretarz o dodatkowe informacje, które zostaną opublikowane.
Piotr Kaniewski