Reklamy na miejskiej własności
Rada zdecydowała - reklamy pozostaną bezpłatne tylko do powierzchni 0,5 metra kwadratowego. Uchwała dotyczy obiektów lub terenów będących własnością miasta. Zasada reklamowa nie będzie dotyczyć takich instytucji, jak np. siedziba Polskiego Związku Niewidomych, Polski Czerwony Krzyż, etc. Za zwiększeniem tej powierzchni do półtora metra kw. optowali radni opozycyjni.
Ujednolicono zasady dotyczące zamieszczania reklam, ich wyglądu na obiektach i terenach należących do Gminy Miasto Płońsk.
Jeden z punktów przyjętej ustawy podczas obrad sesji rady miejskiej 21 czerwca brzmi: Najemca lub dzierżawca lokalu użytkowego ma prawo do nieodpłatnego umieszczenia jednego szyldu o powierzchni 0,5 m kw na elewacji budynku, po uzgodnieniu jego lokalizacji i formy z burmistrzem miasta Płońsk i wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz kierownikiem odpowiedniej miejskiej jednostki organizacyjnej.
Aby przekonać radnych o słuszności wyboru mniejszej, bezpłatnej powierzchni reklam, burmistrz poprosił szefową wydziału infrastruktury technicznej, aby zademonstrowała przygotowane wcześniej arkusze papieru o wymiarach 0,5 i 1,5 m. kw.
W harmonii z otoczeniem
Dostosowanie się do estetyki natłoku szyldów, bannerów, bilbordów, kasetonów, plakatów i telebimów, które w przeważającej większości zamieszczane są na obiektach prywatnych, sąsiadujących z budynkami zarządzanymi przez miasto, jest coraz trudniejsze. Zasady graficznej estetyki zawiera kolejny punkt uchwały.
Aby uzyskać zgodę na umieszczenie reklamy, najemca musi złożyć wniosek, w którym określi okres na jaki czas reklama zostanie umieszczona. Wygląd reklamy powinien być zharmonizowany z otoczeniem i nie oszpecać budynku lub innego obiektu. Dlatego do wniosku należy dołączyć szkic z propozycją umieszczenia na nim reklamy, projekt graficzny z uwzględnieniem kształtu, kolorystyki, treści i wymiarów plansz reklamowych.
W przypadku, gdy o umieszczenie reklamy w tym samym miejscu ubiegać się będzie kilka osób, ogłoszony zostanie przetarg. Jeśli dzierżawiony budynek uzyskał status obiektu zabytkowego nie obejdzie się bez zezwolenia konserwatora zabytków.
Ile za szyld?
Za reklamy umieszczane na budynkach, między budynkami, reklamy trwale związane z gruntem oraz reklamy przenośne m.in. tzw. „potykacze" ustawiane na chodnikach w ciągu pieszym, najemca zapłaci 100 zł za każdy dodatkowy metr kwadratowy szyldu miesięcznie. Stawki opłat będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wnioskodawca może zostać zwolniony z opłaty w przypadku, gdy wykona remont elewacji całego budynku lub jego części. Z opłat zwolnione pozostają jednostki organizacyjne i pomocnicze gminy miasta Płońsk .
- W uchwale należy uwzględnić takie instytucje, jak Polski Czerwony Krzyż lub płońską siedzibę Polskiego Związku Niewidomych itp., które powinny być zwolnione z opłat - zaznaczył burmistrz Andrzej Pietrasik. - Do tej ustawy dopracuję regulamin dotyczący zwolnień od opłat i przedstawię państwu do wglądu - zapowiedział.
Nie ulegną zmianie też opłaty za umieszczenie plakatów na miejskich słupach ogłoszeniowych. Wniosek radnego Krzysztofa Tucholskiego, aby obniżyć ceny zamieszczania plakatów nie został przez radę przyjęty. Zdaniem radnego niższe stawki zachęcą firmy do korzystania z tej formy prezentacji i dzięki temu miasto pozyska wpływy do budżetu, a pojedynczy reklamodawca zapłaci mniej.
Za umieszczenie plakatów na miejskich słupach ogłoszeniowych zapłacimy od 70 gr. do 6 zł brutto za sztukę w zależności od formatu i miejsca na słupie (od strony chodnika lub ulicy). (DK)