Czy wiesz, że na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m kw. wolnej powierzchni podłogi?
Wymogi do spełnienia w sprawie pomieszczeń pracy określa Rozporządzenie Ministra Pracy i polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z dnia 26 września 1997r. (Dz.U. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.).
W myśl rozporządzenia są to pomieszczenia na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca. Przy czym należy wyróżnić pomieszczenia pracy stałej i czasowej.Pomieszczenie pracy stałej - pomieszczenie pracy, w którym łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu doby przekracza 4 godziny.
Pomieszczenie czasowej pracy - pomieszczenie pracy w którym czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby trwa od 2 do 4 godzin.
Natomiast nie uważa się za przeznaczone na pobyt pracowników pomieszczenia, w których:
- łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany jest krótszy niż 2 godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy,
- praca polega na krótkotrwałym przebywaniu w pomieszczeniu związanym z dozorem albo konserwacją urządzeń lub utrzymaniem czystości i porządku.
Nie uważa się również za pomieszczenia pracy:
- pomieszczeń, w których mają miejsce procesy technologiczne niepozwalające na zapewnienie warunków przebywania osób bez stosowania indywidualnych urządzeń ochrony osobistej,
- pomieszczeń, w których jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, bez względu na czas przebywania osób.
Pomieszczenia stałej pracy nie powinny być lokalizowane poniżej poziomu otaczającego terenu z wyjątkiem: pomieszczeń handlowych, usługowych i gastronomicznych, pomieszczeń pracy w garażach, kotłowniach, warsztatów podręcznych, hotelów, obiektów zabytkowych, domów handlowych, podziemnych stacji komunikacyjnych, tunelów, ulicznych przejść podziemnych oraz jeżeli wymaga tego rodzaj produkcji. Pracodawca jest zobowiązany utrzymywać pomieszczenia pracy w czystości i porządku oraz zapewnić ich okresowe remonty i konserwacje w celu zachowania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.
Pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w pomieszczeniach pracy należy zapewnić: oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, zabezpieczenie przed niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, zabezpieczenie przed drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia. W pomieszczeniach pracy, w których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia tj. wysoka temperatura, hałas, drgania, promieniowanie, gazy, pyły, pary itp., powinny być zastosowane rozwiązania techniczne uniemożliwiające przedostawanie się tych czynników do innych pomieszczeń pracy oraz do pomieszczeń higieniczno-sanitarnych.
W pomieszczeniach oraz drogach znajdujących się w obiektach budowlanych podłogi powinny być stabilne, równe, nieśliskie, niepylące i odporne na ścieranie oraz nacisk, a także łatwe do utrzymania w czystości.
Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt biurowy, itp.
Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:
- 3m w świetle, jeżeli w pomieszczeniach nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia,
- 3,3m w świetle, jeżeli w pomieszczeniu powadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
Wysokość pomieszczeń może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.Wysokość może być zmniejszona do 2,5 m w świetle, jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia.
Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż 2,2m w świetle, jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia oraz 2,5 m w świetle w pomieszczeniach z występowaniem tych czynników.
Pomieszczenia pracy, w których przebywają pracownicy, nie mogą być zamykane w sposób uniemożliwiający wyjście z pomieszczenia. Jeżeli istnieją względy wymagające zamykania pomieszczeń w czasie pracy przed osobami nieupoważnionymi, należy stosować w drzwiach zamki umożliwiające wejście z zewnątrz, a jednocześnie umożliwiające wyjście z pomieszczenia bez użycia klucza. W takiej sytuacji należy przewidzieć możliwość powiadamiania pracowników znajdujących się w takich pomieszczeniach o niebezpieczeństwie grożącym z zewnątrz.
W pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi stosunek powierzchni okien, liczonej w świetle ościeżnic, do powierzchni podłogi powinien wynosić co najmniej 1:8. W innych pomieszczeniach, w których oświetlenie dzienne jest wymagane ze względu na przeznaczenie stosunek powinien wynosić co najmniej 1:12.Przeźroczyste ściany działowe, znajdujące się w pomieszczeniach pracy, w pobliżu takich pomieszczeń lub wzdłuż przejść, muszą być jednoznacznie oznakowane oraz wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub zabezpieczone przed możliwością kontaktu z pracownikiem.
Drzwi do pomieszczenia przeznaczonego na stały pobyt pracowników oraz pomieszczenia kuchennego powinny mieć szerokość co najmniej 0,8 m i wysokość 2 m w świetle ościeżnicy. Drzwi wewnętrzne, z wyjątkiem drzwi do pomieszczeń technicznych i gospodarczych, powinny mieć szerokość co najmniej 0,9 m i wysokość 2 m. W pomieszczeniach stałej pracy należy zapewnić oświetlenie dzienne, chyba że jest to niemożliwe lub niewskazane ze względu na technologię produkcji. Na zastosowanie wyłącznie oświetlenia elektrycznego pracodawca musi uzyskać zgodę właściwego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego wydaną w porozumieniu z Okręgowym Inspektoratem Pracy.
Oświetlenie dzienne na poszczególnych stanowiskach powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac i wymaganej dokładności oraz powinno spełniać wymagania określone w Polskiej Normie.
W pomieszczeniach pracy należy zapewnić odpowiednią temperaturę do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania). W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna oraz w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 180C.
Pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.W pomieszczeniach powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgoci oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych.
Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia.
Marcin Krawczyk
Specjalista ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, pedagog, administratywista
BHP DLA BIZNESU - Niepubliczna Placówka Oświatowa Kształcenia Ustawicznego
Masz pytania? Pisz: lub komentuj.